Existuje mnoho desítek definic krajiny. Lze říci, že krajina je výsledkem přírodního vývoje, zvyků
a myšlení obyvatelstva, organizace a existence společnosti.
-
Krajina
je heterogenní část zemského povrchu, skládající se ze souboru vzájemně
se ovlivňujících ekosystémů, který se v dané části povrchu v podobných formách opakuje (FORMAN, GODRON, 1993, s. 18)
-
Krajina
je část zemského povrchu s charakteristickým reliéfem, tvořená souborem funkčně propojených ekosystémů a civilizačními prvky (zákon č. 114/92 Sb.).
-
Krajina
značí část území vnímanou obyvateli, jejíž charakter je výsledkem působení přírodních a nebo lidských činitelů a jejich vzájemných vztahů (NOVOTNÁ, 2001, s. 153)
-
Dle současných trendů rozvoje v geografii a v krajinné ekologii se
krajina považuje často za holistickou entitu reálného světa, za totální systém geografické sféry, tedy za geosystém v širším slova smyslu (MIKLÓS, IZAKOVIČOVÁ, 1997, s. 12).
-
Krajina
je konkrétní část zemského povrchu, jejíž vzhled a charakter je podmíněn jednotnou strukturou a shodnou dynamikou (HAVRLANT, BUZEK, 1985, s. 9).
(Struktura = stavba, vnitřní uspořádání složitého celku. Dynamika = proměny v čase).
-
Krajina
je svérázná část zemského povrchu naší planety, která tvoří celek kvalitativně
se odlišující od ostatních částí krajinné sféry. Má přirozené hranice, svérázný vzhled, individuální vnitřní strukturu, určité chování (fungování) a specifický vývoj
(DEMEK, 1974).
Krajinná ekologie je interdisciplinární výzkumné odvětví, které studuje a předpovídá vznik, vývoj, chování a prostorovou organizaci přírodních územních jednotek především topické
a chorické dimenze jako celostních útvarů použitím ekosystémového nebo geosystémového přístupu (NOVOTNÁ, 2001, s. 153)
-
geosystémový přístup
- polycentrický: interakce jednotlivých geosfér tj. atmosféry, litosféry, pedosféry, hydrosféry, biosféry, popřípadě antroposféry (NOVOTNÁ, 2001,
s. 153). Geosystémový přístup spočívá v tom, že se na studovaný komplex díváme jako na geosystém, tj. soustřeďujeme pozornost přibližně stejně na všechny složky a vztahy v geosystému. Komplex studujeme nebiocentricky (polycentricky). To znamená,
že za krajinně ekologické vztahy se považují i takové, které panují mezi neživými složkami krajiny, jako např. vztahy mezi půdou a klimatem, srážkami a vodní erozí atd. Geosystémový přístup (středoevropská a východoevropská tradice, zejména německá, slovenská, polská a ruská škola)
-
ekosystémový přístup
- biocentrický (centrální postavení biosféry): jako interakci jednotlivých ekosystémů v prostoru (NOVOTNÁ, 2001, s. 153). Ekosystémový přístup spočívá v tom, že se na studovaný komplex díváme jako na ekosystém, tj. studujeme jej biocentricky. Pozornost se soustřeďuje na ekologické vztahy, tj. na vztahy mezi fytocenózou a zoocenózou a vztahy mezi nimi a abiotickými komponenty. Vzájemné vztahy mezi anorganickými komponenty ekosystému se studují méně intenzivně nebo jen okrajově. Zejména angloamerická, italská škola (BALEJ, 2005, s. 5).
Krajina může být různými odborníky chápána různě v rámci jejich oboru. SKLENIČKA (2003,
s. 8-15) tak hovoří o definicích krajiny v různých pojetích.
-
Právní,
-
Geomorfologické,
-
Geografické,
-
Ekologické,
-
Architektonické,
-
Historické,
-
Demografické,
-
Umělecké,
-
Emociální,
-
Ekonomické.
FORMAN A GODRON (1993, s. 13-15) mluví o
"umělcově krajině" v souvislosti s malbou
a zobrazováním krajiny ve výtvarným uměním v průběhu lidské historie a zmiňují i vnímání krajiny v sociálních vědách (krajina jako místo bitev, krajina jako místo pro zdroj potravy, krajina jako místo pro život) a přírodních vědách (vertikální vztahy mezi rostlinami, živočichy, vzduchem, vodou, půdou uvnitř relativně homogenních prostorových jednotek a horizontální vztahy mezi prostorovými jednotkami).
Některými kulturami je krajina chápána jako posvátný prostor. Takto vnímají krajinu
Tibetu
její obyvatelé. Jedná se o krajinu, zejména hor a jezer, vnímanou jako posvátný prostor, který je potřeba udržovat a obnovovat pravidelnými rituály
Samotný termín krajinná ekologie byl poprvé použitý v práci Carla Trolla z r. 1939 (Luftbildplan und ökologische Bodenforschung). Krajinná ekologie je věda blízká geografii, některými odborníky zvaná nauka o krajině a
Carlem Trollem
mezinárodně (pouze účelově pro potřeby snadnějších anglofonních překladů) pojmenovaná geoekologie.
Počátky krajinné ekologie lze spatřovat v přechodu od geografie vegetace k ekologickému zkoumání krajiny. Příčinou této změny bylo první využití leteckých snímků, které umožnilo jednak novou kvalitu informace o krajině, jednak plošné zkoumání ekologicky jednotných areálů půd
a vegetace současně se zkoumáním specifičnosti jejich sestav na velkých územích. Postup poznávání má vycházet od nejmenších ekologicky homogenních prostorů a postupně dosahovat
až k velkým fyzickogeografickým jednotkám, jako jsou vegetační stupně, biomy nebo krajinné typy. Takto pojatou krajinnou ekologii lze definovat jako studium komplexní struktury vztahů mezi společenstvy organismů (biocenózami) a podmínkami jejich prostředí v určitém výseku krajiny (NOVOTNÁ, 2001, s. 153). Průkopník krajinné ekologie C. Troll definoval krajinnou ekologii jako studium fyzikálně-biologických vztahů, které řídí různé prostorové jednotky regionu. Uvažoval o vztazích jak vertikálních (uvnitř prostorové jednotky), tak horizontálních (mezi prostorovými jednotkami) (FORMAN, GODRON, 1994, s. 15). V člověkem využívané krajině
má krajinná ekologie odkrývat a interpretovat možnosti, které příroda nabízí a limity, kterými je toto využívání omezeno (jedním z limitů je např. ekologická stabilita krajiny).
Krajinná ekologie je výzkumné odvětví, které studuje a předpovídá vznik, vývoj, chování
a prostorovou organizaci přírodních územních jednotek především topické a chorické dimenze jako celostních útvarů (NOVOTNÁ, 2001, s. 153).
Rozdíly v přístupech ke krajinné ekologii v různých zemích světa pramení v jejich historii
a tradicích. Krajinnou ekologii
lze chápat
jako dílčí vědu moderní ekologie (BALEJ, 2005, s. 5),
ale i jako součást geografických věd. To je dichotomie krajinné ekologie.
Interdisciplinární přístup, multidisciplinární přístup a transdisciplinární přístup
Snad nejlépe bude začít u objasnění významů předpon
multi, inter, trans,
s tím, že pod termínem disciplína budeme rozumět určitou oblast vědy.
Předpona -
inter
má obvykle tyto významy: společně; mezi dvěma nebo více; mezi skupinami.
Interdisciplinární přístup je v metodologické literatuře tradován jako něco, co je mezi dvěma disciplínami a co nepokrývá žádná z nich. Ono nepokrytí je pociťováno jako potřeba, neboť v tomto prostoru se vyskytují anomálie, nebo problémy, které je nutné objasnit má-li být dosaženo postupu v poznání. Na této ploše vzniká nová disciplína, nebo věda. Klasickým příkladem může být biofyzika, biochemie, ale také např. ekonomická statistika, nebo ekonometrie. Při interdisciplinárním přístupu však nově vznikající vědní disciplína těží z těch disciplín, které ji daly vznik, a zároveň svým poznáním inspiruje původní vědy k dalšímu bádání. Jedná se o přenos poznatků, vzájemnou inspirací, případně o metodologickou provázanost.
Předpona -
multi
má nejčastěji následující významy: zahrnující mnoho větví; mnohonásobně se opakující.
Multidisciplinární přístup je tady takovým, kdy onen prázdný a neprobádaný prostor je mezi více disciplínami. Typickým příkladem zde může být ekologie, která se zabydluje v prostoru mezi ekonomii, chemii, biologii, meteorologii a dalšími vědami, které prozkoumávají životní prostředí.
Z ryze metodologického hlediska musíme mít na paměti, že rozdílnost mezi interdisciplinárním
a multidisciplinárním přístupem je v tom, že zkoumají odlišné jevy, ne že jde jen o přístup mezi dvěma, respektive více disciplínami, ale o odlišné jevy. Nejde tedy o aditivní přičlenění další disciplíny ke zkoumání, ale o jiné fenomény, které svou podstatou vyžadují multidisciplinární zkoumání. Ty jsou vždy konkrétní.
Interdisciplinárním přístupem mohou být jak srovnávací studie mezi dějinami Německa a Francie, tak také srovnávací studie mezi dějinami Německa, Francie, Itálie, a např. Švýcarska. Nezáleží
na tom, kolik zemí bude předmětem studia. Multidisciplinární přístup uplatňovaný ekologií je svou podstatou jiný. Jde o životní prostředí, v němž jsou zkoumány zcela odlišné fenomény přímo vyžadující spoluúčast naprosto odlišných věd a vědních disciplín při jejich výzkumu.
Předpona -
trans
má významy: přes, skrze, za, na druhé straně, do jiného místa, nebo do jiných podmínek, nebo jiných věcí. Transdisciplinarita
je konstitucí nové disciplíny na ploše, kde
se jednotlivé a již rozpracované vědní disciplíny překrývají a na tomto základě vyrůstá nová věda. Příkladem může být kognitivní věda zahrnující v sobě poznatky psychiatrie, neurofyziologie, umělé inteligence, lingvistiky a filosofie. Konstituování takovéto vědy je možné jen tehdy, když plochy překrývání jsou dosti značné a kde vědy, v těchto překrývajících se oblastech, jsou dostatečně rozvinuté. Nejde tedy o zkoumání toho, co je mezi vědami, ale toho, kde se vědy překrývají.
BALEJ, M
Metodika hodnocení ekologických a sociálních souvislostí ekonomické transformace
In
Krajinný ráz-jeho vnímání a hodnocení v evropském kontextu. Sborník ekologie krajiny 1.
Brno: Paido - edice pedagogické literatury, CZ -IALE, 2005, ISBN 80-7315-117-0.
DEMEK, J.
Systémová teorie a studium krajiny.
Brno: GgÚ ČSAV, Studia geographica 40, 1974. 198 s.
FORMAN, R.T.T., GORDON, M.
Krajinná ekologie.
Praha: Academia, 1993. 583 s. ISBN 80-200-0464-5.
HAVRLANT, M., BUZEK, L.
Nauka o krajině a péče o životní prostředí.
Praha: SPN, 1985. 126 s.
KŘÍSTEK, J., et al.
Ochrana lesů a životního prostředí.
Písek: Matice lesnická spol. s.r.o., 2002. 386 s. ISBN 80-86271-08-0.
MIKLÓS, L., IZAKOVIČOVÁ, Z.
Krajina ako geosystém.
Bratislava: VEDA, 1997. 153 s. ISBN 80-224-0519-1.
NOVOTNÁ, D. (ed.)
Úvod do pojmosloví v ekologii krajiny.
Praha: MŽP+Enigma, 2001. 399 s. ISBN 80-7212-192-8.
SKLENIČKA, P.
Základy krajinného plánování..
Praha: Naděžda Skleničková, 2003. 321 s. ISBN 80-903206-1-9.
Zákon č. 114/92 Sb.,
o ochraně přírody a krajiny
*** NAHORU ***
|