1.
Podstata procesu posuzování vlivů na životní prostředí

Základním cílem procesu posuzování vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví, které se v České republice řídí zákonem č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (ve znění pozdějších předpisů; ZEIA), je nalézat vyvážený kompromis mezi rozvojem území a ochranou životního prostředí. Prostřednictvím tohoto procesu dochází ke konkretizaci veřejného zájmu a poměřování jeho významu pro společnost v kontextu udržitelného rozvoje. Ve zjednodušené poloze tak v procesu posuzování vlivů na životní prostředí mohou proti sobě stát např. Veřejný zájmem na ochranu cenných ekosystémů a veřejný zájem na zvýšení kvality ovzduší či zvyšování zaměstnanosti. Účelem posuzování vlivů na životní prostředí je získat objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí (…) a přispět tak k udržitelnému rozvoji společnosti (§ 1 odst. 3 ZEIA). Úkolem předmětného procesu je tedy nalézat nevhodnější možné řešení účelných změn ve využití území a to jak na zastřešující koncepční úrovni (strategické posouzení vlivů koncepcí na životní prostředí a veřejné zdraví – Strategic Environmental Assessment, SEA), tak i na úrovni konkrétních projektů (kauzální posouzení vlivů záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví – Environmental Impact Assessment, EIA).

Schéma posuzování vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví – SEA a EIA
Schéma 1: Posuzování vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví – SEA a EIA

Pro kvalifikované rozhodnutí je důležité důkladně analyzovat a interpretovat vlastnosti životního prostředí v komplexním pojetí a na tomto základě v kontextu obecně či konkrétně vymezených budoucích změn území predikovat možné ovlivnění jednotlivých složek životního prostředí (a to i ve vzájemných souvislostech). Pokud ze závěrů hodnocení vyplývá převaha zájmu na ochranu životního prostředí nad zájmy socioekonomickými, záměr či koncepce nemůže postoupit do dalšího povolovacího řízení (je vydáno v této věci nesouhlasné stanovisko k záměru či koncepci, případně je nutné návrh koncepce nebo záměr přepracovat ve smyslu doporučení vyplývajících ze SEA, respektive EIA). Pokud jsou vlivy na životní prostředí vyhodnoceny jako nevýznamné či se připouští možnost jejich eliminace, ať již na úrovni záměru či koncepce, je možné tyto schválit se současným stanovením zmírňujících, či kompenzačních opatření. Za průběh procesu EIA a SEA odpovídá Ministerstvo životního prostředí či příslušný odbor Krajského úřadu v účinné spolupráci s dotčenými orgány státní správy3. 3 § 136 Správního řádu (SŘ):
(1) Dotčenými orgány jsou: a) orgány, o kterých to stanoví zvláštní zákon, a b) správní orgány a jiné orgány veřejné moci příslušné k vydání závazného stanoviska (§ 149 odst. 1 SŘ) nebo vyjádření, které je podkladem rozhodnutí správního orgánu.
(2) Postavení dotčených orgánů mají územní samosprávné celky, jestliže se věc týká práva územního samosprávného celku na samosprávu.

Další kapitola 2. Principy procesu posuzování vlivů na životní prostředí