8.
Post-projektová analýza a monitoring opatření

Důležitou a nedílnou součástí posuzování vlivů na ŽP je tzv. post-projektová analýza a monitoring opatření. Tato etapa začíná rok před realizací, pokračuje během realizace a dále pak po realizaci záměru a je založena na ověřování, zda se indikované vlivy projevily dle předpokladu a zda navržená opatření vedou k eliminaci či zmírnění negativních vlivů na ŽP. V případě anomálií jsou navrhována nová zmírňující (mitigační) řešení.

Monitoring (ideálně všech složek životního prostředí, alespoň však u těch potenciálně rizikových) bývá navrhován obvykle na období před výstavbou (1 rok), během výstavby a po uvedení do provozu (1-5 let).

Dobrá praxe posuzování vlivů na životní prostředí zahrnuje samostatnou kapitolu obsahující postup post-projektové analýzy a monitoringu opatření již ve fázi zpracování Dokumentace EIA (uplatňováno např. na Slovensku). V rámci této kapitoly jsou definovány oblasti nebo složky životního prostředí, které je potřeba po realizaci záměru monitorovat v dlouhodobé časové řadě včetně konkretizace postupu a zdůvodnění. V navazujících stupních projektové přípravy (dokumentace pro územní rozhodnutí, dokumentace pro stavební povolení) je dále zpracováván samostatný dokument s názvem „Projekt monitoringu ŽP“, který je pravidelně aktualizován a obsahuje konkretizaci monitorovaných složek, frekvenci opakování kontrol a použitých metod. Tento dokument bývá obvykle projednáván s orgánem ochrany přírody.

Konkrétním výstupem monitoringu navržených opatření jsou dvě skupiny rovnocenných informací:

Příklady požadavků na okamžité změny, nebo úpravy záměru:

Zkušenosti a poznatky pro přípravu jiných obdobných záměrů:

Post-projektová analýza v rámci jednotlivých složek životního prostředí – teoreticko-metodologická východiska

Ovzduší

Základní východiska

Rozsah měření a rozmístění monitorovacích bodů musí respektovat následující zásady:

Monitorování kvality ovzduší je třeba realizovat v lokalitách, ve kterých byla v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (dokumentace EIA, rozptylová studie, vyjádření) identifikována potenciální rizika ovlivnění obyvatelstva nebo cenných ekosystémů.

Při návrhu monitorovací sítě se musí vycházet z matematických modelů rozptylu znečisťujících látek. Na jejich základě je možné určit, ve kterých místech budou hodnoty znečištění ovzduší nejkritičtější a jaký podíl na znečištění ovzduší budou mít stacionární zdroje v blízkém i vzdálenějším území. Rozptylová studie tak umožní minimalizovat počet monitorovacích míst. Při těchto studiích je třeba brát v úvahu aktuální příspěvek dálkového přenosu, regionální a městské pozadí a kvantifikovat ho v příslušných studiích.

Metodika a etapy monitoringu ovzduší

S ohledem na charakter emisí z automobilové dopravy jsou pro monitoring ovzduší doporučeny tyto škodliviny: oxid dusičitý NO2, oxidy dusíku NOx, oxid uhelnatý CO, oxid siřičitý SO2, tuhé částice PM10, tuhé částice PM2,5, benzén a benzo(a)pyrén.

Minimální rozsah měření je stanovený na sledování koncentrací oxidu dusičitého NO2, oxidů dusíku NOx, oxidu uhelnatého CO a tuhých častíc PM10.

Stanovuje se délka a frekvence měření (např. plán provádět měření před výstavbou 2 x 5-ti denní měření během roku, při výstavbě 1 x 8 týdenní měření během roku a po zprovoznění dle výsledků předchozích měření).

Před výstavbou:
V průběhu výstavby:
V průběhu provozu:

Po dobu monitorování kvality ovzduší je nezbytné monitorovat i intenzitu a složení dopravy na silničních komunikacích v dotčeném území.

Návrh případných opatření

V případě zjištění překračování hygienických limitů sledovaných látek se předpokládá následující postup:

Na základě provedené analýzy a zjištění budou navržena vhodná opatření pro nápravu stavu, jako např. opatření k celkovému snížení imisí (snížení rychlosti provozu), nebo opatření pouze na snížení prašnosti (čištění krajnic komunikací po zimní sezóně), výsadby zelených clon (pásová zeleň, dřeviny, keře).

Hluk

Základní východiska

Projekt monitoringu hluku je zpracovaný pro lokality (měřící místa), kde byly s v procesu posuzování vlivů stavby na životní prostředí (EIA, hlukové studie, stanoviska dotčených subjektů a orgánů státní správy) identifikovány potenciální rizika vlivů hluku z dopravy na životní prostředí a zdravotní stav obyvatel. Situování monitorovacích bodů v řešeném území má v jednotlivých časových obdobích poskytnout relevantní informace o míře ovlivnění hlukové situace provozem na plánované rychlostní silnici.

Metodika a etapy monitoringu hluku

Pro zajištění vzájemné srovnatelnosti výsledků monitorování hluku před výstavbou a po zahájení provozu je vhodné použít tyto postupy:

Před výstavbou

Měření se provádí v roce před zahájením výstavby (z důvodu zajištění max. aktuálnosti naměřených veličin) – 1 x ve všech monitorovacích bodech po dobu 24 hodin.

Měření je nutné provádět za normální situace na okolních komunikacích (vyloučení situací s uzavírkami, s objízdnými trasami apod.).

V průběhu výstavby

V průběhu výstavby se standardní monitorování hluku v monitorovacích bodech nenavrhuje. Hluková zátěž v období výstavby je z hlediska působení pouze v době provádění stavby krátkodobá a kolísavá v závislosti na jednotlivých etapách výstavby, typu prováděných prací a použitých technologiích. Jako taková může být obtěžující avšak z hlediska její krátkodobosti a dočasnosti bez prokazatelných vlivů na lidské zdraví.

V tomto období je tak prováděno pouze ambulantní měření hluku na základě případných oprávněných stížností občanu nebo požadavků místní samosprávy. Jejich rozsah, místa a způsob měření je přizpůsoben dané situaci a projednán s příslušnou Krajskou hygienickou stanicí.

Po uvedení do provozu

Měření probíhá v období uvedení komunikace do provozu (v období tzv. zkušebního provozu) – 1 x ve všech monitorovacích bodech (24h měření). V případě, že je měřením zjištěno překročení hygienických limitů hluku, je v případě potřeby provedeno následné ověřovací měření.

Při měření je nutné zajistit stejnou konfiguraci měřících míst v jednotlivých monitorovacích bodech jako při měření před výstavbou. Měření budou zahájena cca 2 měsíce po zahájení provozu na nové komunikaci, tzn. po stabilizaci intenzit dopravy.

Návrh případných opatření

V případě zjištění překračování hygienických limitů hluku je navržen následující postup:

Na základě provedené analýzy jsou navrhována vhodná opatření pro nápravu stavu, která budou projednaná s příslušnou Krajskou hygienickou stanicí.

Možná opatření:

Vibrace

Základní východiska

Mechanické vibrace a otřesy, které se mohou přenášet do stavebních objektů a obytných budov (tzv. seismické zatížení) v okolí silničních komunikaci jsou způsobené:

Vibrace a otřesy vyvolané stavebními aktivitami a dopravou se vyskytují převážně ve frekvenčním rozsahu 10 Hz až 30 Hz (nejčastější frekvence je okolo 15 Hz).

Geologické a půdně-mechanické poměry v lokalitě mají významný vliv na velikost odezvy na buzení, které se šíří půdou do základů objektů (budov).

Vibrace se hodnotí z hlediska jejich vlivů na:

Metodika a etapy monitoringu vibrací

Před zahájením stavby a po ukončení stavby bude provedena pasportizace vybraných nemovitých objektů.

Seismické zatížení budov stejně jako jejich odezva jsou specifikovány ČSN 73 0040 (Zatížení stavebních objektů technickou seismicitou a jejich odezva), kterou by se mělo řídit i posouzení zatížení stavebních objektů v okolí monitorované stavby.

Cílem měření vibrací je posouzení seizmického zatížení stavebních objektů seizmicitou způsobenou současnou silniční dopravou a seizmicitou vzniklou v průběhu a po zprovoznění nové komunikace.

Zatížení stavebních objektů seizmickými účinky silniční dopravy a případným působením vibrací způsobených stavebními stroji je nutno v daném případě chápat jako veličinu, která se v určitých časových úsecích bude zásadně měnit.

Před výstavbou

Sledování vlivu stávající silniční dopravy na blízkých komunikacích (všechna
monitorovací stanoviště): 1x před výstavbou (při běžném silničním provozu), doba trvání měření cca 1 až 2 dny tak, aby byl na každém monitorovacím stanovišti registrován určitý charakteristický obraz dopravy.

V průběhu výstavby

Sledování vlivu dopravy v průběhu výstavby, vliv stavebních mechanismů a stavebních prací (všechna monitorovací stanoviště).

Po uvedení do provozu

Vliv provozu na nové komunikaci: 1 x po uvedení komunikace do provozu, v případě potřeby (na základě vyhodnocení předchozích měření) v intervalu cca 1 x za půl roku po stanovenou dobu.

Pokud dojde v období výstavby, resp. po uvedení do provozu k oprávněným stížnostem obyvatel související s ohrožením budov technickou seismicitou, jsou tyto případy řešeny individuálně (operativní monitoring).

Návrh případných opatření

V případě zjištění překračování hygienických limitů vibrací se předpokládá následující postup:

V případě že se prokáže narušení staveb, či hygienických limitů vlivem staveništní dopravy po stávajících komunikacích, je potřeba v rámci možnosti ji přesměrovat, případně snížit maximální povolenou rychlost v kritickém úseku. Dále je v případě nutnosti potřeba zabezpečit nevyhnutelné opravy poškozených budov.

V případě že se prokáže narušení staveb či hygienických limitů vlivem samotné výstavby, je nutné přistoupit k individuálním řešením dané situace formou omezení stavebních prací, formou změny technologie výstavby v rámci realizačních a technických možností, nebo přijmout jiné opatření po dohodě s vlastníky dotknutých budov. V případě nutnosti investor zajistí nevyhnutelné opravy poškozených budov.

Voda

Základní východiska

Monitoring vod je navržen, mimo jiné, na základě závěrů procesu posuzování vlivů připravované komunikace na životní prostředí (EIA), kdy jsou identifikována potenciální rizika pro dotčené objekty povrchové a podzemní vody.

Projekt monitoringu vychází z úplných znalostí:

Výběr monitorovacích lokalit, sledovaných oblastí a určeni časových intervalů (frekvence) je přizpůsoben podmínkám vodního prostředí podzemních, resp. povrchových vod.

Základní údaje o množství, režimu, kvalitě a stavu povrchových vod jsou zejména:

Základní údaje o množství, režimu a kvalitě podzemních vod jsou zejména:

Při monitoringu vody se berou na zřetel i další faktory související se stavbou ovlivňující výše uvedené základní údaje, které jsou součástí hodnocení množství, kvality, režimu a stavu povrchové a podzemní vody jako jsou:

Další faktory, které jsou součástí hodnoceni vlivů na kvalitu povrchové vody a podzemní vody jsou zejména údaje o:

Metodika a etapy monitoringu vod

Veškeré skutečnosti, týkající se pohybu hladin podzemní a povrchové vody, se budou podrobně zaznamenávat do tabulkových příloh.

Výběr analyzovaných parametrů kvality vod je zvolen s ohledem na charakter plánované stavby komunikace a navazuje na analytické postupy z podrobného geotechnického průzkumu předmětné stavby.

U vzorků vody ze všech odběrových míst je potřeba analytická stanovení:

Časový harmonogram monitoringu podzemních a povrchových vod pro stanovenou monitorovací síť je možné popsat následovně:

Před výstavbou

Monitoring kvality vod, resp. odběry a laboratorní analýzy realizovat 2x ročně v rámci monitorovací sítě pro podzemní vody, 2x ročně pro povrchové vody.

Monitoring kvantity (výška hladiny) je třeba realizovat 1 x měsíčně minimálně 6 měsíců před zahájením stavby.

V průběhu výstavby

Monitoring kvality i kvantity (výška hladiny) potřeba realizovat 4x ročně v plném rozsahu v rámci monitorovací sítě.

Po uvedení do provozu

Navržení rozsahu monitoringu v rámci etapy bude vycházet ze skutečností zjištěných v rámci předchozích etap monitorovacích prací. Minimálně by však mělo dojít ke zjištění kvalitativních a kvantitativních parametrů objektů v rámci monitorovací sítě v prvním roce (4x ročně s doporučením odebrat vzorky v III., V., IX., XI. měsíci) od zahájení provozu komunikace a dále pak minimálně 1× ročně po dobu tří let.

Návrh případných opatření

V případě že monitoring podzemních nebo povrchových vod ukáže vliv předmětné stavby (ať již v období výstavby nebo provozu) na kvalitu či kvantitu vod, je potřebné zvolit následující postupy:

Na základě provedené analýzy a účinnosti přijatých opatření je další postup ohledně případného dotčení zdrojů pitné vody, konzultován s příslušnou Krajskou hygienickou stanicí a orgánem ochrany vod.

Půda

Základní východiska

Vzhledem k tomu, že monitoring půdy podle dosavadních výsledků obdobných monitoringů výstavby a provozu pozemních komunikací nepřináší potřebné informace, postačuje obvykle v okolí budoucí komunikace monitoring půdy zaměřený na stanovení tzv. stavu pozadí.

Jeho výsledky pak budou použité pro porovnávací analýzy v případě havárie, nebo nutnosti realizování dlouhodobějšího monitoringu půd v okolí připravované komunikace z jakýchkoliv jiných důvodů.

Monitorovací síť bývá stanovená tak, že respektuje půdní mapy území. Dále vychází z konkrétního technického řešení připravované komunikace a jejího vlivu na půdu přímo na stavbě, stejně jako vlivu na půdy blízkého okolí. Pro vlivy na půdu je rozhodující rozsah zemních prací spojených so záborem půdy, umístnění stavebních dvorů, dosah působení prachu a exhalátů a jejich koncentrace.

V zájmu účelného vynaložení finančních prostředků a efektivnosti monitoringu je monitoring navržen na základě indikátorů, tj. parametrů, které jsou pro automobilovou dopravu a její vlivy charakteristické:

Metodika a etapy monitoringu půdy

Vzorky půdy se odebírají z jedné strany budoucí komunikace, přednostně ve směru dolů po svahu v profilu kolmo na silniční těleso.

Místo odběru je potřebné zaznamenat prostřednictvím GPS, odběr se provádí z hloubky do 20 cm (u orné půdy), na trvalých trávních porostech se vzorek odebírá z vrchních 10 cm.

Smíšený odebraný vzorek zeminy je potřebné usušit a následně poslat na laboratorní rozbory.

Před výstavbou

Jedenkrát v kteroukoliv část roku těsně před výstavbou.

V průběhu výstavby

V případě havárie nebo jiných skutečností vyžadujících monitoring půdy se vzorky odeberou jednou ročně v kteroukoliv část roku.

Po uvedení do provozu

V případě havárie, při které bude zasažené území mimo zpevněných ploch samotného tělesa připravované komunikace, nebo jiných skutečností vyžadujících monitoring půdy se vzorky odeberou operativně podle potřeby, resp. ideálně hned po rozpuštění sněhu.

Návrh případných opatření

V případě havárie nebo jiného prokázání znečištění půdy v okolí komunikace je potřeba zabezpečit:

Geologie

Základní východiska

Umístění silniční komunikace je výrazným zásahem do rovnováhy geologického prostředí. Nejvýraznější vlivy technického díla na tuto složku životního prostředí je možné očekávat v těchto případech:

Inženýrskogeologický průzkum zpracovaný v rámci projektové přípravy určuje prvky geologického prostředí, které je potřebné monitorovat. Na základě výsledků průzkumu se budou realizovat opatření na zabezpečení stability území, které by mohlo být ohrožené výstavbou díla. Stejně tak je potřebný monitoring, který sleduje vliv technických prací a případných stabilizačních technických opatření na stav horninového prostředí.

Metodika a etapy monitoringu horninového prostředí

Je potřebné, aby monitorování určitých jevů kontinuálně přešlo do etapy provozu silniční komunikace. Frekvence měření se přitom výrazně sníží. Monitoring má v tomto případě preventivní charakter a souvisí s bezpečností díla.

Monitoring stability svahů v násypech a zářezech se stává součástí údržby silničních komunikací, v rámci tzv. technického monitoringu. Do technického monitoringu je potřebné zařadit i sledovaní sanovaných sesuvných území, která mohou, mít vliv na bezpečnost stavby.

Před výstavbou

Analyzují se dosud realizované geotechnické průzkumy k předmětné stavbě, stanoví se potřeba monitorovacích prací před výstavbou, či doplnění základních monitorovacích objektů do již definované monitorovací sítě.

V průběhu výstavby

Dle závěru z monitoringu před výstavbou a v návaznosti na průběh stavby je potřeba realizovat měření na existujících monitorovacích objektech, v případě potřeby doplnit monitorovací vrty (i víceúčelové), měření reziduálního napětí, geofyzikální měření, průběžně doplňovat geodetické body, případně realizovat fotogrammetrické měření či osadit přístroje na zaznamenávání povrchových deformací.

Po uvedení do provozu

Podle potřeby, na základě komplexního vyhodnocení, se zabezpečí pravidelné měření na objektech monitorovací sítě a stanoví se časové intervaly jednotlivých měření.

Návrh případných opatření

V případě zjištění geologických anomálií, případně při havarijní situaci z hlediska stability předmětné stavby se předpokládá následující postup:

Opatření mohou zahrnovat zabezpečení odvodnění sledovaného území, zabezpečení stability svahu v násypech či zářezech, případně jiných objektů stavby, sanaci sesuvů svahů a jiné.

Biota

Základní východiska

Monitoring bioty bývá prováděn pro ty lokality, kde byla v rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí (dokumentace EIA, stanovisko EIA) identifikována potenciální rizika z výstavby a provozu stavby na biotu.

Důležitým podkladem pro stanovení rozsahu monitoringu bioty jsou dostupné údaje o dotčeném území – biologické průzkumy, údaje o chráněných územích, o chráněných druzích flóry a fauny, údaje o segmentech územního systému ekologické stability (biokoridory, biocentra) a údaje o biotopech.

Monitoring bioty bývá orientován na zjištění a hodnocení stavu biotopů, populací zvláště chráněných a bioindikačních druhů, migrace v území a kromě sledování působení vlivů připravované komunikace na biotu, umožňuje také konkrétní návrh opatření ke zmírnění negativních vlivů dopravy na biotu dotčeného území.

Specifický přístup obecně vyžaduje monitoring vlivů na zvláště chráněná území a soustavu Natura 2000, u kterých je potřebný podrobnější monitoring předmětů ochrany.

Metodika a etapy monitoringu bioty

Sledované složky bioty podléhají významným meziročním změnám, které jsou způsobeny přirozenými populačními oscilacemi a změnami průběhu počasí. Proto budou v průběhu monitoringu prováděna fenologická pozorování.

Obecná (biotopová) část

Citlivé lokality

Botanická část
Zoologická část

Hlavni cíle monitoringu:

Drobní obratlovci, vyjma obojživelníků

Obojživelníci a plazi

Ornitologie

Mapování migračních objektů

Monitoring migrace živočichů

Před výstavbou

Monitoring bývá realizován po dobu celého roku (podle potřeb jednotlivých specialistů) na stanovených monitorovacích lokalitách se zaměřením na zjištění počátečního stavu a identifikaci migrujících živočichů a jejich návyků. Cílem je zmapování výchozího stavu v území.

V průběhu výstavby

Monitoringem po dobu celého roku (podle potřeb jednotlivých specialistů) se sleduje míra ovlivnění bioty v okolí stavby spojená s návrhem případných opatření.

Po uvedení do provozu

Monitoringem bioty po uvedení komunikace do provozu, který je nutno realizovat po dobu celého roku (podle potřeb jednotlivých specialistů), se sleduje přímý vliv provozu na komunikaci mezi okolními biotopy, faunu a flóru, dále pak funkčnost migračních objektů na komunikaci resp. funkčnost přijatých opatření k snížení dopadu provozu na monitorované komunikaci na okolní biotu.

Návrh případných opatření

V případě, že výsledky monitoringu prokáží významné negativní vlivy stavby na sledované skupiny bioty, bude investor nucen přijmout dodatečná opatření pro omezení negativního vlivu stavby. Kapitola obsahuje výčet významných negativních vlivů, které mohou být zjištěny, a návrh jejich řešení. Konkrétní problematické situace, které během realizace nebo provozu vzniknou, je nutné řešit individuálně a opatření navrhnout na míru dané situaci.

Výše uvedená opatření je možné upřesnit nebo navrhnout zcela jiná v závislosti na charakteru zjištěného negativního vlivu. Všechna navržená opatření je nutné předem projednat s příslušným orgánem ochrany přírody, po jejich realizaci je nutné je zahrnout do monitoringu a sledovat jejich funkčnost.

Shrnutí kapitoly 8
Další kapitola 9. Účast veřejnosti v procesu posuzování vlivů na životní prostředí