7.
Etapizace procesu EIA (náležitosti oznámení, dokumentace, posudku a stanoviska) včetně nástinu navazujících řízení

Předmětem posuzování vlivů na životní prostředí jsou:

Stejně, jako u strategického posuzování (SEA) může Vláda ve specifických případech rozhodnout, že daný záměr nebo jeho část posouzení podle ZEIA nepodléhá. Zpravidla jde o případy, kdy je záměr určený výhradně pro účely obrany, nebo k bezprostřednímu odvrácení nebo zmírněné důsledků mimořádné události, která by mohla vážně ohrozit zdraví, bezpečnost, majetek obyvatelstva, nebo životní prostředí (§ 4, odst. 3 ZEIA).

Způsoby a metody posuzování (viz kap. 5) jsou obdobné jako u strategického posuzování (SEA – viz kap. 6). S ohledem na konkrétní podobu záměrů v kontextu konkrétních podmínek území mohou však být prováděny v podrobnějším rozsahu.

Etapizace (§ 6-9a ZEIA)

Oznámení (§ 6)22

Oznamovatel, kterým může být kdokoliv (investor) a který má v plánu záměr uvedený v příloze 1 zákona realizovat, předloží oznámení záměru příslušnému úřadu (Ministerstvu životního prostředí či kompetentnímu odboru Krajského úřadu). Oznámení nemusí být zpracováno autorizovanou osobou. Příslušný úřad po vyhodnocení splnění náležitostí oznámení záměru tento dokument do 7 pracovních dnů zveřejní včetně informace o možnosti zapojení veřejnosti23 a zašle jej k vyjádření dotčeným úřadům, krajům a obcím. 22 Náležitosti oznámení jsou uvedeny v příloze č. 3 ZEIA 23 Veřejnost, dotčená veřejnost, dotčené orgány a dotčené územní samosprávné celky mohou zaslat písemné vyjádření k oznámení příslušnému úřadu do 30 dnů ode dne zveřejnění informace o oznámení. K vyjádřením zaslaným po lhůtě příslušný úřad nepřihlíží. (§ 6 odst. 8 ZEIA).

Zjišťovací řízení (§ 7)24

Cílem zjišťovacího řízení je, stejně jako u strategického posuzování (SEA), upřesnění obsahu a rozsahu dokumentace EIA (scoping) u záměrů, které podléhají posouzení vlivů na životní prostředí obligatorně (Příloha 1 ZEIA, Kategorie I). U ostatních záměrů (Příloha 1 ZEIA, Kategorie II a podlimitních záměrů) je cílem zjišťovacího řízení také zjištění, zda realizace záměru nebo jeho změny mohou mít významný vliv na životní prostředí a zda bude záměr posuzován podle tohoto zákona (screening). 24 Kritérií pro realizaci zjišťovacího řízení jsou uvedena v příloze č. 2 ZEIA.

Příslušný úřad ukončí zjišťovací řízení nejpozději do 45 dnů od zveřejnění informace o oznámení (v odůvodněných a složitých případech tato lhůta může být prodloužena o 25 dnů) odůvodněným písemným závěrem zjišťovacího řízení. Závěr zjišťovacího řízení může mít podle správního řádu dvě formy:

Rozhodnutí se použije pro případ, že záměr na základě vyslovení závěru příslušného úřadu nebude dále posuzován podle ZEIA. Je tak možné se proti tomuto rozhodnutí odvolat.

Odůvodněné vyjádření se použije v případě, kdy příslušný úřad rozhodne o potřebě postupovat dále dle zákona ZEIA a stanoví ve svém vyjádření upřesnění obsahu a rozsahu dokumentace EIA.

Dokumentace (§ 8)25

Oznamovatel zajistí, na základě závěru zjišťovacího řízení, zpracování dokumentace autorizovanou osobou a předloží dokumentaci v listinné i elektronické podobě na příslušný úřad. Příslušný úřad po vyhodnocení splnění náležitostí dokumentace tento dokument zveřejní, včetně informace o možnosti zapojení veřejnosti26 a s žádostí o vyjádření jej zašle dotčeným orgánům a dotčeným územním samosprávním celkům. Zároveň příslušný úřad zašle dokumentaci zpracovateli nezávislého oponentního posudku o vlivech záměru na životní prostředí. V případě, že dokumentace nesplňuje náležitosti vyžadované zákonem, vrátí příslušný úřad dokumentaci k doplnění, nebo přepracování (nejpozději do 10-ti dnů od doručení dokumentace na příslušný úřad). 25 Náležitosti dokumentace jsou uvedeny v příloze č. 4 ZEIA. 26 Veřejnost, dotčená veřejnost, dotčené orgány a dotčené územní samosprávné celky se mohou vyjádřit k dokumentaci u příslušného úřadu, a to písemně do 30 dnů o zveřejnění informace o dokumentaci. K vyjádřením zaslaným po lhůtě příslušný úřad nepřihlíží. (§ 8 odst. 3 ZEIA).

Kromě běžného zapojení veřejnosti (písemná vyjádření), lze o dokumentaci konat veřejné projednání, které zajišťuje příslušný úřad. Z dikce § 17 ZEIA plyne, že se tak stane pouze v případě, pokud příslušný úřad obdrží odůvodněné nesouhlasné vyjádření veřejnosti k dokumentaci. V takovém případě příslušný úřad zajistí konání veřejného projednání nejpozději do 30 dnů po uplynutí lhůty pro vyjádření k dokumentaci a nejméně 5 pracovních dnů před jeho konáním.

Z veřejného projednání se pořizuje zápis a zvukový záznam. Zápis pak příslušný úřad povinně rozešle všem zainteresovaným a zveřejní na internetu.

Posudek (§ 9)27

Příslušný úřad, na základě výběrového řízení, zajistí zpracování posudku autorizovanou osobou. Ta zpracuje posudek, na základě dokumentace, vyjádření k ní doručených a s přihlédnutím k veřejnému projednání, pokud se konalo. 27 Náležitosti posudku jsou uvedeny v příloze č. 5 ZEIA.

Důležitým zákonným požadavkem na zpracovatele posudku je, že nikdo, kdo se podílel na zpracování dokumentace, se nesmí podílet na zpracování posudku a dále že zpracovatel posudku nesmí posuzovanou dokumentaci přepracovávat, ani ji doplňovat.

Na zpracování posudku je lhůta 60 dnů (v odůvodněných případech max. 80 dnů) a následně je posudek zaslán na příslušný úřad v dohodnutém počtu, termínu a formě.

Součástí posudku je také návrh stanoviska (viz níže) pro příslušný úřad a součástí prací na posudku je také vypořádání připomínek z případného veřejného projednání. Výsledná podoba posudku je pak zveřejněna spolu se stanoviskem EIA.

Závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí (§ 9a)28

Od dubna 2015, kdy vstoupila v účinnost tzv. Infringementová novela ZEIA, máme dva typy závazného stanoviska EIA: 28 Náležitosti posudku jsou uvedeny v příloze č. 5 ZEIA. 29 Náležitosti posudku jsou uvedeny v příloze č. 5 ZEIA.

Závazné stanovisko EIA

Příslušný úřad jej vydá na základě dokumentace, vyjádření k ní podaných, případného veřejného projednání a posudku v termínu do 30 dnů od jeho obdržení. Následně úřad zašle stanovisko všem zainteresovaným a zveřejní jej dle zákona spolu s posudkem.

Platnost stanoviska EIA je 7 let a může se i opakovaně prodlužovat o 5 let, pokud nedojde k změnám podmínek v dotčeném území, nebo poznatků a metod posuzování, v jejichž důsledku by záměr mohl mít dosud neposouzené významné vlivy na životní prostředí.

Stanovisko k ověření změn (coherence stamp)

Jedná se o závazné stanovisko, které je potřebné získat vždy po vydání závazného stanoviska EIA, pro navazující správní řízení (např. územní řízení nebo stavební řízení). Toto stanovisko řeší změny technického řešení záměru v aktuální projektové dokumentaci (dokumentace pro územní řízení – DÚR), dokumentace pro stavební řízení – DSP), oproti technickému řešení, které bylo posouzeno v procesu EIA. Pokud jsou změny nevýznamné, tak příslušný úřad vydá souhlasné závazné stanovisko.

Z výše uvedeného textu plyne skutečnost, že závazná stanoviska mohou být buď souhlasná, nebo nesouhlasná:

Bez souhlasného závazného stanoviska nemůže být záměr povolen. U nesouhlasného stanoviska EIA to znamená, že záměr musí být zcela přepracován nebo významně upraven a následně se musí podrobit novému posouzení EIA. Při prodlužování platnosti stanoviska EIA z toho vyplývá v případě zjištění významných změn v území nebo při možnosti použití nových metod, nutnost provedení minimálně nového zjišťovacího řízení (viz výše). U závazného stanoviska k ověření změn (coherence stamp) se musí při zjištění možných významných vlivů na životní prostředí plynoucích s identifikovaných změn, také minimálně provést zjišťovací řízení, které následně rozhodne o tom, zda je změna přijatelná nebo je-li nutné nové posouzení podle ZEIA (včetně nové dokumentace a posudku).

Navazující řízení

Dále jsou v § 9b – 9d upraveny postupy pro navazující řízení, která jsou explicitně stanovena v § 3 písmeno g) ZEIA a nejčastěji půjde o územní řízení a stavební řízení. Popsán je, mimo jiné, zejména způsob zveřejňování podkladů a možnosti připomínkování podkladů pro vydání závazného stanoviska k ověření změn (coherence stamp), který bylo popsáno výše.

Specifické postupy

Integrační novela zavedla v ZEIA (§ 10) nové postupy, které řeší posuzování záměru povolovaného podle stavebního zákona, povolovaného ve společném územním a stavebním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí nebo v územním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí (dále jen „řízení s posouzením vlivů“), kdy příslušný úřad postupuje v součinnosti s úřadem příslušným k vedení řízení s posouzením vlivů (stavební úřad).

Dokumentace EIA se předkládá přímo na stavební úřad a celý proces vede stavební úřad za součinnosti s příslušným úřadem posuzování vlivů.

Etapizace procesu viz následující schéma.

Schéma etap procesu EIA včetně navazujícího řízení
Schéma 3: Etapy procesu EIA včetně navazujícího řízení
Další kapitola 8. Post-projektová analýza a monitoring opatření