Otázky 1. Ministerstvem, do jehož gesce spadá proces posuzování vlivů na životní prostředí je: Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo průmyslu a obchodu 2. V procesu EIA se: hodnotí potenciální vlivy záměrů na jednotlivé složky životního prostředí hledá optimální strukturu krajiny s ohledem na potenciál a únosnost území hodnotí potenciální vlivy strategií na krajinu, faunu a flóru, vodu, půdy, obyvatelstvo atd. 3. Fáze procesu EIA lze stručně popsat následující posloupností: oznámení, zjišťovací řízení, dokumentace, posudek, veřejné projednání, územní rozhodnutí oznámení, scoping, zjišťovací řízení, posudek, veřejné projednání, stanovisko oznámení, zjišťovací řízení, dokumentace, posudek, veřejné projednání, stanovisko 4. Fáze procesu SEA lze stručně popsat následující posloupností: oznámení, zjišťovací řízení, vyhodnocení, návrh koncepce, veřejné projednání, stanovisko, monitoring účinnosti opatření oznámení, scoping, dokumentace, veřejné projednání, stanovisko, monitoring účinnosti opatření oznámení, zjišťovací řízení, dokumentace, posudek, veřejné projednání, stanovisko, monitoring účinnosti opatření 5. V procesu SEA se vyhodnocují: potenciální vlivy záměrů na strategii rozvoje území potenciální vlivy staveb na krajinu, faunu a flóru, vodu, půdu, obyvatelstvo potenciální vlivy koncepcí na jednotlivé složky životního prostředí 6. Předkladatelem či schvalujícím subjektem koncepce posuzované v procesu SEA je: investor výhradně orgán veřejné správy výhradně orgán státní správy 7. Proces posuzování vlivů na životní prostředí se řídí: zákonem o životním prostředí zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí nemá zákonnou oporu 8. Princip variantnosti v procesu posuzování vlivů na životní prostředí spočívá: v navrhování alternativních řešení téhož projektu ve výběru způsobu posouzení (EIA/SEA) s ohledem na charakter záměru v rozdílné etapizaci procesu (např. vypuštění veřejného projednání, odevzdání oznámení v podobě dokumentace apod.) 9. Princip odbornosti a dvoustupňové kontroly je vyjádřen: posloupností procesu EIA a SEA součinností Ministerstva životního prostředí a krajského úřadu posouzením vlivů záměru na životní prostředí dvěma nezávislými autorizovanými osobami 10. Posuzovaná variantní řešení projektu mohou být založena např. na: návrzích podaných různými investory rozdílné lokalizaci téhož záměru uplatnění rozdílných metod posuzování vlivů na životní prostředí 11. Princip účasti veřejnosti je v praxi naplňován formou: možnosti podávat připomínky k záměrům a koncepcím dle místa trvalého bydliště možnosti podávat připomínky k záměrům a koncepcím širokou veřejností a formou speciálních oprávnění dotčené veřejnosti zástupce veřejnosti v procesu posuzování vlivů na životní prostředí 12. Dotčená veřejnost je tvořena: okruhem osob s trvalým pobytem v dotčené obci každým občanem ČR a cizincem ze zemí EU s trvalým pobytem v ČR mimo jiné osobami, jejichž majetková práva jsou dotčena 13. Proces SEA je v ČR aplikován: od roku 1992 od roku 2001 od roku 2004 14. Proces EIA je v ČR aplikován: od roku 1969 od roku 1992 od roku 2001 15. Potřeba posouzení vlivů na životní prostředí se objevila v souvislostech: nástupu průmyslové revoluce uvědomování si limitů rozvoje společnosti a ireverzibilních dopadů antropogenní činnosti na životní prostředí vznikem Evropské unie, resp. Evropského společenství 16. Legislativa posuzování vlivů na životní prostředí je: samostatně regulována každým členským státem EU dle vlastního uvážení určována Směrnicemi EU v rozsahu mezistátního posouzení vlivů, ostatní okruhy jsou svěřeny volnému uvážení členskému státu určována Směrnicemi EU a následně transponována jednotlivými členskými státy EU do národního právního řádu 17. Tzv. Infringementová novela z roku 2015 zavedla: výrokovou závaznost stanoviska procesní závaznost stanoviska doporučující charakter stanoviska 18. Společné působení stejného vlivu z více zdrojů označujeme jako: kumulativní vlivy synergické vlivy multikriteriální vlivy 19. Společné působení různých vlivů označujeme jako: kumulativní vlivy synergické vlivy multikriteriální vlivy 20. Screening je: zjišťovací řízení, na jehož základě se rozhodne o dalším posouzení (záměru/koncepce) v procesu EIA metoda stanovení rozsahu a charakteru hodnocení vlivů na životní prostředí součást post-projektové analýzy 21. Scoping je: metoda, na jejímž základě se rozhodne o dalším posouzení (záměru/koncepce) v procesu EIA, metoda stanovení rozsahu a charakteru hodnocení vlivů na životní prostředí součást post-projektové analýzy 22. V rámci procesu SEA jsou posuzovány: koncepce předkládané orgány veřejné správy při splnění zákonných požadavků všechny nástroje územního plánování veškeré koncepce na úrovni stát, kraj, obec 23. Posouzení záměru či koncepce v režimu EIA/SEA je ve vztahu k zákonu o ochraně přírody a krajiny automaticky indikováno v případě dotčení: zvlášť chráněných území území soustavy NATURA 2000 jakýchkoliv zájmů chráněných zákonem 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny 24. Posuzované varianty řešení záměru vyplývající přímo ze zákona o posuzování vlivů na životní prostředí jsou: varianta předkládaná investorem a varianta bez realizace projektu varianta předkládaná investorem a environmentálně příznivá varianta environmentálně příznivá varianta a varianta bez projektu 25. Autorizace pro posuzování vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví není potřeba pro zpracování: Dokumentace EIA Posudku Oznámení 26. Výrok stanoviska EIA/SEA může mít charakter: souhlasný, nesouhlasný, podmíněně souhlasný souhlasný, nesouhlasný, podmíněně nesouhlasný souhlasný, nesouhlasný, doporučující 27. Vyberte nejvíce pravdivé tvrzení: Záměry podléhající posouzení EIA: jsou explicitně stanoveny zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí (ZEIA) jsou explicitně stanoveny Přílohou 1 ZEIA a dále podlimitní záměry a záměry s potenciálním vlivem na soustavu NATURA 2000, pokud se tak stanoví ve zjišťovacím řízení jsou stanovovány na základě správního uvážení orgánu ochrany přírody a stavebního úřadu 28. Stěžejním obsahem Dokumentace EIA je: návrh stanoviska vyhodnocení vlivu jednotlivých variant na životní prostředí a stanovení jejich pořadí z hlediska potenciálních negativních vlivů návrh technického řešení záměru a inženýrsko-geologické vyhodnocení lokality ve vztahu záměru 29. Obsahem Posudku je: návrh stanoviska vyhodnocení vlivu jednotlivých variant na životní prostředí a stanovení jejich pořadí z hlediska potenciálních negativních vlivů inženýrsko-geologické vyhodnocení lokality ve vztahu záměru 30. Veřejnost se nemůže vyjadřovat k: Posudku Dokumentaci EIA Oznámení 31. Příslušným úřadem v procesu EIA není: Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo zdravotnictví Krajský úřad 32. Veřejné projednání může být zařazeno: jen v procesu EIA jen procesu SEA v obou případech 33. Jakým způsobem je zajištěna shoda projektové dokumentace v době vydání stanoviska EIA a projektové dokumentace vstupující do navazujícího řízení: formou tzv. coherence stamp (stanovisko k ověření změn) formou ověřovacího stanoviska (pro záměry posouzené do dubna 2015) není sledováno 34. Platnost stanoviska EIA je: 5 let 7 let a při prodlužování platnosti 5 let 10 let 35. Nesouhlasné stanovisko znamená: odložený účinek rozhodnutí s otevřením možnosti zjednat nápravu projektové dokumentace záměru dle doporučení příslušného úřadu nutnost přepracovat záměr a oznámením zahájit nový proces posouzení vlivů na životní prostředí, trvá-li zájem investora nutnost návrhu kompenzačních opatření k eliminaci nepříznivého vlivu na životní prostředí v navazujícím řízení 36. Spolky (dle Občanského zákoníku) založené v roce uplatňování práv v procesu EIA a navazujících řízeních mohou vystupovat při dodržení ostatních podmínek v roli dotčené veřejnosti pokud: je svými podpisy podporuje alespoň 200 osob a zároveň minimálně 10 % obyvatel dotčeného území je svými podpisy podporuje 200 osob s trvalým pobytem v obci, kde je záměr situován je svými podpisy podporuje alespoň 200 osob 37. Mezinárodní úmluva upravující přístup veřejnosti k informacím a k rozhodování se nazývá: Evropská úmluva o krajině Aarhuská úmluva Úmluva z Espoo 38. Které nástroje územního plánování podléhají posouzení vlivů na životní prostředí: Územně plánovací dokumentace Územně analytické podklady Politika územního rozvoje, zásady územního rozvoje, územní plán 39. Územní plán je z hlediska vlivů na životní prostředí posuzován: jen pokud lze předpokládat významné negativní ovlivnění soustavy NATURA 2000 vždy jen pokud tak rozhodne dotčený orgán ochrany přírody či příslušný úřad 40. Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území je součástí: hodnocení EIA hodnocení TIA hodnocení SEA 41. Bez stanoviska SEA ke koncepci: nemohou být schvalovány záměry v dotčeném území je návrh koncepce neplatný nemůže být koncepce schválena 42. Bez stanoviska EIA k záměru vyžadujícího posouzení: nelze získat územní rozhodnutí lze získat územní rozhodnutí, nejpozději ve stavebním řízení však musí být stanovisko doloženo nelze záměr z hlediska vlivů na životní prostředí hodnotit 43. Ekologický migrační potenciál území vyjadřuje: intenzitu narušení krajiny bariérovým efektem pravděpodobnost, s jakou je migrační cesta využívána bez stavby nové komunikace ekologické nároky všech populací v území 44. Migrační studie se zpracovávají: jako součást územně analytických podkladů v různých stupních projektové dokumentace záměrů obligatorně v rámci všech koncepcí územního charakteru 45. K zásahům, které mohou ovlivnit krajinný ráz je vždy potřebné: vypracovat dokumentaci EIA závazné stanovisko orgánu ochrany přírody závazné stanovisko orgánu ochrany přírody za splnění podmínky, že je záměrem dotčena soustava NATURA 2000 46. V rámci procesu EIA se provádí: kauzální hodnocení krajinného rázu preventivní hodnocení krajinného rázu Hodnocení krajinného rázu se neprovádí 47. Ochrana krajinného rázu je garantována: Stavebním zákonem zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví zákonem o ochraně přírody a krajiny 48. Územní plán: se vyhodnocuje v rámci procesu EIA se vyhodnocuje v rámci procesu SEA se vyhodnocuje v rámci procesu TIA 49. Podklady pro rozbor udržitelného rozvoje území jsou součástí: územně analytických podkladů dokumentace SEA územní studie 50. Pro hodnocení krajinného rázu a jeho následnou ochranu je používá metodika stanovená vyhláškou Ministerstva životního prostředí: autorského kolektivu Bukáček et all. autorského kolektivu Vorel et all. Metodika není dosud oficiálně stanovena 51. Doplňte etapizaci procesu SEA: Oznámení koncepceZjišťovací řízeníVyhodnoceníVeřejné projednáníStanoviskoMonitoring účinnosti opatření 52. Doplňte etapizaci procesu EIA: Oznámení záměruZjišťovací řízeníDokumentacePosudekStanoviskoNavazující řízení