10.
Vztah procedury posuzování vlivů na životní prostředí a ochrany přírody a krajiny

Vztah procesu posuzování vlivů na životní prostředí a ochrany přírody a krajiny je poměrně úzký, jak je zřejmé již z předchozího textu. Ochrana přírody a krajiny je jednou z oblastí, kterými se EIA i SEA podrobně zabývá a základy této skutečnosti jsou dány již v zákoně o životním prostředí (č.17/1992 Sb.).

Již od počátku speciální právní úpravy v roce 1992 (ZEIA), ale zejména od roku 2002, byl zákonem stanovený rámec posuzování ochrany přírody a krajiny, primárně v rámci kapitoly „Vliv na faunu, flóru, ekosystémy“, zahrnuto bylo dále i zohlednění vlivů na instituty obecné ochrany přírody (významné krajinné prvky, územní systém ekologické stability, krajinný ráz) a speciální ochrany přírody (zvláště chráněná území a organismy).

Tuto skutečnost potvrzuje i tzv. „Integrační“ novela zákona EIA (účinná od 1. 1. 2018), jejíž součástí byla také novelizace zákona č.114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (ZOPK), konkrétně znění § 67. Toto ustanovení zavádí v případě závažných zásahů do krajiny povinnost provádět hodnocení vlivu na zájmy chráněné podle části dvě (Obecná ochrana přírody a krajiny), tři (Zvlášť chráněná území) a pět (Památné stromy, zvláště chráněné druhy rostlin, živočichů a nerostů) ZOPK. Součástí vyhodnocení je i návrh opatření k vyloučení nebo alespoň zmírnění negativního vlivu na obecně nebo zvláště chráněné části přírody, nebo návrh náhradních opatření (§ 67 odst. 1). Podrobnosti hodnocení obsahuje vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 142/2018 Sb., o náležitostech posouzení vlivu záměru a koncepce na evropsky významné lokality a ptačí oblasti a o náležitostech hodnocení vlivu závažného zásahu na zájmy ochrany přírody a krajiny. Toho hodnocení musí být zpracováno autorizovanou osobou. V případě, že se jedná o záměry posuzované podle zákona ZEIA, stává se uvedené hodnocení součástí dokumentace EIA (§ 67 odst. 2).35 35 § 67 odst. 1 ZOPK: V případě pochybností o závažnosti zásahu a jeho rozsahu z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem může ten, kdo jej zamýšlí uskutečnit, požádat o stanovisko příslušný orgán ochrany přírody. Orgán ochrany přírody vydá odůvodněné stanovisko k závažnosti zásahu a rozsahu dotčených zájmů chráněných tímto zákonem do 30 dnů ode dne doručení žádosti.

Pro vyjádření vztahu ochrany přírody a krajiny a procesu posuzování vlivů v rozsahu EIA i SEA je důležitá i čtvrtá část ZOPK týkající se ochrany soustavy NATURA 200036 – v předmětném kontextu zejména paragraf 45h a 45i: 36 Jedná se o soustavu speciálních chráněných území, které se vymezují v rámci celé Evropské unie na základě dvou směrnic – 92/43/EHS, 2009/147/ES a jejich cílem je chránit druhy a stanoviště v kontextu celé Evropské unie nad rámec národní ochrany 37 např. pro posouzení Politiky územního rozvoje a územně plánovací dokumentace je indikován Stavební zákon.

Jakákoliv koncepce nebo záměr, který může samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, podléhá hodnocení jeho důsledků na toto území a stav jeho ochrany z uvedených hledisek (§ 45h ZOPK). Pokud není stanoveno jinak37, použije se ZEIA. V případě koncepcí se posuzují i jejich aktualizace, případně zprávy o uplatňování koncepce (v případě Politiky územního rozvoje, Zásad územního rozvoje a územního plánu – viz níže). Podle § 45i vydá do 30 dnů orgán ochrany přírody odůvodněné stanovisko tykající se vlivu na soustavu NATURA 2000 (§ 45i odst. 1). Jestliže orgán ochrany přírody svým stanoviskem podle odstavce 1 významný vliv podle § 45h odst. 1 nevyloučí, musí být daná koncepce nebo záměr předmětem posouzení podle tohoto odstavce postupem podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.

Nevyloučí-li výsledek posouzení významný negativní vliv koncepce nebo záměru na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, musí předkladatel zpracovat varianty řešení, jejichž cílem je významný negativní vliv vyloučit, nebo v případě, že vyloučení není možné, alespoň zmírnit § 45i odst. 2. Všechny varianty jsou pak posuzovány dle ZEIA.

Záměr či koncepce mohou být schváleny jen, pokud nebudou mít indikován významný vliv na předmět ochrany či celistvost soustavy NATURA 2000. Výjimky z tohoto ustanovení jsou upraveny v § 45i odst. 9-11. Zásadním nástrojem jsou zde tzv. kompenzační opatření, která musí být funkční ještě před realizací posuzovaného záměru a tzv. „Integrační“ novela navíc zpřísnila povolovací proces (v režimu ZOPK) o podmínku doložit investorem vyjádření orgánu ochrany přírody potvrzující zajištění kompenzačních opatření. Pokud se tak nestane, již získané stavební povolení pro posuzovaný záměr není vykonatelné.

Podrobnosti posouzení upravuje výše uvedená vyhláška MŽP č.142/2018 Sb. Vyhodnocení vlivu na soustavu NATURA 2000 mohou provádět pouze osoby se zvláštní autorizací.

Další kapitola 11. Vztah procedury posuzování vlivů na životní prostředí a územního plánování